Alla inlägg under maj 2010

Av Ebba - 24 maj 2010 13:47

Förra veckan gick jag introduktion på det jobbet som jag ska vikariera på i sommar. Det är ett äldreboende där de som bor behöver hjälp med det mesta. Det skiljer sig rätt mycket från att vara svetsare på Volvo kan man lungt säga.

Men det är bara man själv som sätter begränsningar för vad man klarar av, försöker jag påminna mig själv om! Fast det känns alltid lite nervöst att starta ett nytt jobb, vad det än handlar om. Exempelvis så glömmer jag alltid bort att gå på toa första dagen på jobbet. När man är på väg hem och går uppför trappen, de sista stegen, får man alltid skynda sig lite extra så det inte ska ske en lite olycka. *ler* Det är så många nya intryck den där första dagen. Man ser allt, hjärnan har inte lärt sig att sovra bland intrycken än så man ser ALLT... alla tavlor och skarvar i golvmattor osv. Sånt som man redan andra dagen sovrar bort som onödig information. Så första dagen är alltid lite jobbig.


Andra dagen fungerade det mycket bättre. Det är roligt att jobba med äldre, man måste ha ett flexibelt sinne för att kunna hänga med i tankegångerna och inte fastna i saker som sägs lite tokigt. En sak som fick mig att börja fundera lite var något en som jag jobbade i ihop med som sade till en inneboende, hon sade att hon hade drömt om damen en natt och hon hade börjat klart och tydligt berätta vilka konstiga saker vi gjorde och hur fel en del saker var som de hade gjort mot henne. Det fick mig att tänka på en av orsakerna till varför jag sökt mig ifrån äldrevården en gång i tiden och till akutvården. Inom äldrevården lär man känna personer på gott och ont, man fäster sig vid dom och börjar ta med sig jobbet hem. Funderar hemma på saker som hänt och tom drömmer om de inneboende på nätterna. Det där är en sak som en del lär sig att leva med men för en del, som jag när jag var yngre, blev det bara värre och värre och jag gick ständigt med dåligt samvete för att jag inte hann göra allt som jag ville göra! Det ska bli intressant och se om tiden har lärt mig hantera det bättre!


Som det känns nu så ska det bli kul att jobba där. Det är en bra avdelning med bra arbetskompisar. Med bra arbetskompisar är det mesta roligt!


I lördags så var det kulturnatta här i Umeå. Så det var ett liv och ett kiv på stan. Musik från alla håll och rock och afrikansk musik i en salig röra. Det är lite en känsla av ett organsierat kaos när man går på stan sådana dagar. Det är kul, tycker jag. Folk minglar och det ligger matos från alla möjliga olika länders mat över staden så man får en känsla av att ha kommit till ett semesterparadis och är på väg mot en badstrand och inte till ICA dit man egentligen skulle gå för att handla ägg. Det är skönt att man ordnar lite i staden på sommaren! jag gillar det skarpt fast jag var tvungen att stänga balkongdörren ett tag när jag hörde tre olika scener på en och samma gång. Det blev för rörigt i huvudet att höra på! Ser fram emot nästa kulturnatta!


Ha det så bra alla

MAT

Av Ebba - 10 maj 2010 14:54

Jag har en sak jag måste erkänna:  Jag älskar att läsa recept! Många gånger slår jag på tv'n bara för att se ett matprogram. Speciellt kul är det när folk tävlar i matlagning som i Top Chef eller Masterchef då man verkligen får följa "vanliga" människor som gillar att laga mat.


Det finns många bra sidor på nätet som har bra recept, men jag har märkt att det är två som jag alltid hamnar på när jag letar inspiration. Dels är de rätt duktiga på att lägga ut bilder på det här sidorna och så har dom många olika recept. Det är alltid kul när man får se hur den färdiga rätten ser ut och så hamnar man rakt på recptet när man klickar, inga omvägar förbi länksamlingar som många andra sidor har. Den första, och den bästa, är utan tvekan Recept.nu tätt följd av sajten Peppar och Salt. Har man dessa två sidorna på favoriter så kan man laga både vanlig och ovanlig mat!  Peppar och salt är dessutom indelade i undersajter, så det finns en speciell sajt för ex. pannkakor och en för kladdkakor osv vidare. Väl värt ett besök med andra ord!


Ha det så gött!

Av Ebba - 8 maj 2010 17:15

Igår var det min födelsedag. Ju äldre man blir desto mindre stök vill man ha runt födelsedagar. Det ska vara enkelt. Men, det är klart att helt utan firande vill man ju inte vara. Det har funnits födelsedagar då ingen hört av sig och ingen kommit förbi, ingen har sagt grattis. Då gör det lite ont i hjärteroten och så måste man tvinga sig att säga "De kommer att känna sig dumma när de kommer på att det var idag och kanske är det så att det är JAG som ska berätta det för folk om jag vill bli uppvaktad!" Visst är det så, vill man bli uppvaktad så får man vackert säga "Välkommen på tårta den och den dagen"  Det viktigaste är kanske att man inte glömmer bort att fira barn. 


Jag har gett mig själv en storstädning av lägenheten som present. Idag var det tvätt av allt av tyg i lägenheten. Huga så mycket det blev. En rågad IKEA kasse. Den gick inte ens att slänga upp på axeln den var så tung. Då har jag ändå inte tagit alla plädar och filtar... Började rensa bort i hallen också. Alla vinterkläder och skor har åkt in i klädkammaren. Allt som låg och skräpade på hatthyllan har blivit undanpackat. Viktigt med städad entré, säger alla som kan Feng Shui. Det ligger något i det! Första intrycket är viktigt!

   

Så nu kommer jag att ta köket med skafferiet i morgon. För skafferiet har börjat svälla ut till bänken under. Jag har för mycket mjölsorter och för mycket kryddor i påsar... Jag förstår inte varför jag har så mycket bikarbonat, 3 öppnade påsar, jag anväder det ju så sällan. Knasigt!   

Ha en bra helg



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Lite om mig...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards